Koncept BARÁKu

Podařilo se mi dohledat ještě článek o návrhu Ettora Sotsasse! Je teda italsky, ale google překladač pomáhá :D. Je to opravdu zajímavý koncept, pokusím se shrnout dále.





Kresba byla poprvé představena v roce 2003 u příležitosti výstavy Architettura attenuata v Galerii Antonia Jannone v Miláně. Je to jedna z kreseb, které patří do série vystavené v této galerii, a jeden z mnoha konceptů, které Ettora Sotsass za svůj život nakreslil. Je zrozená bez zakázky a bez skutečného klienta. Kontext byl přítomný pouze ve fantazii autora.

Kresba v kavalírské axonometrii ukazuje objem umístěný na dlážděné podlaze. Tmavá, drsná, introvertní budova bez explicitní funkce. Takový monumentální solitér. Objem má být zřejmě obýván. Nahoře je jednoduše protlačen, čímž vzniká pravděpodobně obytná část s klenutým stropem. Na předním průčelí jsou uprostřed umístěné malé dveře a řada oken různých velikostí, na první pohled rozmístěných bez přesného pravidla. Lodžie u okenice klenby má jasně žlutou podlahu. Tuto barvu později převzali architekti 2A+P/A GIANFRANCO BOMBACI MATTEO COSTANZO pro konstrukční prvky interiéru Cabinet of Curiosities.




Tento Sotsassův projekt je tak tajemný (protože se k němu nedochovalo nebo vůbec neexistuje moc podkladů) ale zároveň tak výrazný, že úplně vybízel ke svojí realizaci a interpretaci. V původních kresbách není nic specifikováno ohledně funkce ani kontextu, takže si to autoři Cabinet of Curiosities museli představit sami. Dům si představují někde na písčité pláži s výhledem na modré moře.



Architekti museli vlastně pozpátku vytvořit návrh budovy. Představit si, jak celé stavba mohla fungovat, jak mohl být uspořádaný interiér. Rozhodli se do objemu vložit prvek, který by tento prostor učinil obyvatelným (tu žlutou konstrukci), ale tak aby klenutý prostor zůstal nedotčený a přirozený. Zcela žlutá abstraktní struktura vyplňuje vnitřní prostor a dává, podle autorů Cabinetu, možnost rozpoznat originál od jejich zásahu. Mřížka barevných sloupů a trámů je umístěna v černém tělese ve vztahu svobody a závislosti. Jako geometrie je tuhá, ale reaguje na zakřivení veliké klenby.





Objem je rozdělený do tří úrovní (do tří pomyslných pater), jeden společenský prostor, druhý prostor pro práci a třetí pro odpočinek. Tato struktura umožňuje proměnit Sotsassovu Archittetura Monumentale v dům a navrhnout možný styl užívání prostoru.

Konstrukce je vytvořena z dřevěných prefabrikovaných panelů, šla tedy rychle a jednoduše uprostřed města Orléans sestavit, ale zároveň je poměrně odolná.

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Od školy ke škole aneb rešerše na náš druhý projekt